#013 - Bola²

Thursday, July 1, 2010 Posted by Unta@Jitra
Sempena demam World Cup 2010, meh nak story sket perihal bola selaku peminat bolasepak yang tak seberapa hardcore. CAUTION: Post ini akan dirojakkan dah tidak boleh digunakan sebagai contoh karangan terbaek untuk Sijil Pelajaran Malaysia subjek BM.

Aku start didedahkan dgn bola sepak waktu sekolah rendah lagi. Bukan sebab aku terer, tapi sebab aku ni kaki bangku. Maka jeles teramatlah kt star2 bola waktu tu. FYI Akmal Rizal is my schoolmate, mmg budak ni terer main dari dulu lagi.

Jadi bila dah tak reti sepak, maka terpaksa lah main bola kertas pakai kotak rokok / kotak ubat nyamuk atau kotak2 lain yang bole dilipat. Aku tau liga Italy dlo dari EPL, Lazio, Sampdoria, Fiorentina etc sebab semua team liga bola kertas ni ada pasukan Serie A masing2.

Liga bola kertas / kotak... lipat saja

Masuk sekolah menengah. Masih tak reti2 nak pegi tengok Kedah FC main di Stadium Darulaman walopon time tu Kedah FC agak berjaya. Time sekolah menengah form 1, 1994, dah ada World Cup. Senior2 form 5 berjaya membawa keluar TV dari bilik TV dan dipertontonkan kepada semua pelajar di court takraw depan hostel. Mungkin dengan izin warden.

Form 1, mana tau lagi pasal World Cup... sungguh slowpoke.

Form berikut2nya... ada laa tau sikit2 pasal EPL dan Serie A. Itu pon dari game mahsyur Championship Manager (CM). Since aku tadak PC, maka dengar2 dari mulut peminat bola sajalah. Kegilaan aku terhadap CM memuncak time aku di U. Ohh laju sangat...

Form 5, kami antara batch unik yang mampu menonton World Cup 2 kali di sekolah. Waktu tu aku just join the flow. Rasa teringin nak tengok final antara Brazil (feveret ramai) VS France (bole kata underdog jugaklah). Sapa tak heran bila France tapau Brazil time tu. Bilik TV dihampar dengan tilam2 junior (terasa sungguh senpai time ni) dan ramai yang tidur dulu sebelum match dimulakan. Bila gol, aku terbangun, lompat2, tidur balik.

Fast forward sebelum masuk U, aku teringin nak tengok kehebatan game CM maka, beli laa satu lanun punya (waktu tu kedai PC game pirate belambak sangat2). Maka terjebaklah aku dengan satu ketagihan yang maha dahsyat, lagi dahsyat dari nikotin (can be taken together while playing the game lol). Setengah hari boleh hilang begitu saja dengan berlagak terer sebagai Encik Manager menguruskan team bola yang power. Aku ehem*menangEVERYTHING*ehem bila pakai Arsenal hahaha.

Ni CM versi agak baru, yang aku men versi berapa tah

Masa masuk U, ada PC baru, sekali lagi terjebak walaupon time tu, CounterStrike pon sama naik. Hasilnya, keputusan CGPA yang xberapa membanggakan.

Masa bermain CM lah pengetahuan aku pasal bola makin meluas. Kenal habis segala star player. Yang super2 sub, yang muda2 high potential kenal habis walaupon rupa betul tak pernah tengok. Dan dengan CM lah, aku minat sedikit dengan EPL (English Premier League).

Minat sikit saja. Tak sefanat sampai beli jersey ori atau gantung poster permain terhandal (sedikit ghey bila terkenang penggantung2 poster bola). Minat tengok gameplay, minat tengok jaringan yang hebat2, minat tengok keeper terbang save bola yang hebat2, minat tengok player bergaduh.

Kalau letak rating 0 (HARAM TAK MINAT LANGSUNG) kepada 10 (SUPERFANAT KO KUTUK TEAM AKU AKU BUNUH KAOOO), aku maybe dekat 5. Team feveret kalah? Tarahal... tahun depan try lagi. Tak pernah pulak aku emo pasal bola.

So sekarang, 2010, tahun World Cup. Aku dah kahwin, dah ada bini. Dah ada TV, dah ada rumah sendiri. Tahun ni aku terasa nak try tengok apa rasa peminat2 bola sepak bila tengok live matches. 32 team terhebat seluruh dunia dengan kesebelasan (tak termasuk simpanan) yang terhebat berentap untuk satu piala. Apa aku rasa? Rasa agak best bila tengok perlawanan yang hebat, tambah2 lagi bila dapat lampu hijau dari isteri tersayang bole tengok kt mamak. Lagi hebat sorakkan, lagi meriah. Asal ada kerusi, duduk saja mana2, sembang saja dengan strangers, bersosial masa World Cup amat mudah.

Walaupun WC kali ni dicemari dengan keputusan kontroversi dan kekalahan awal team overrated (LOL ENGERLAND), dalam pentas WC, tiada pasukan yang invincible, tiada uber power player (LOL CRonaldo), ada macam2 kemungkinan. Di sini, tactics, disiplin, semangat juang, human errors, teamwork dan mungkin juga tuah yang menjadi faktor kemenangan.

World Cup adalah acara sukan dimana politik negara diabaikan, antara waktu2 tertentu dalam dunia dimana keamanan sempat dirasai walaupun hanya beberapa hari. Peminat duduk dimeja, bersorak bersama peminat2 yang lain tanpa rasa malu, tanpa ada double standard, tanpa ada -ism2 yang negatif.

The greatest game on earth? You bet!

P/S: Aku sokong Netherlands. GO ORANJE!

Labels: ,